De ZeilHIT heeft er deze Paaszondag schitterend mooi weer bij, vandaar dat het Nieuwsteam zich heeft laten uitnodigen een rondje mee te varen. Patrick gaat beladen met camera en go-pro mee met een van de vletten, om eens van dicht bij te zien hoe dat gaat. Ondertussen wordt ook vanaf de kant van de Mokerplas het reilen en vooral het zeilen bekeken. Met een heerlijk zonnetje en vooral in het begin een heerlijke zeilbries is het lekker toeven op het water.

Bekijk de Zondagmiddagfoto's op Facebook.

Toen we aankwamen was er een wedstrijd georganiseerd. Het was de bedoeling zo snel mogelijk tot een boei te varen, zonder de zeilen te gebruiken. Met volle passie stonden de stafleden te wrikken (een manier van roeien met één riem). Vanaf de kant en vanuit de boot stonden de kinderen ze hard aan te moedigen.

Na een half uurtje dobberen op het water werd naar een andere boot geschreeuwd of ze boeitikkertje wilden spelen. Met dit spel is het de bedoeling een boei tegen het grootzeil of de fok van een tegenstander te gooien. Gooide je raak, dan kreeg je een punt. Met 14 punten was onze boot de duidelijke winnaar! Er waren nog een paar kinderen die vrijwillig een “headdip” wilden doen (het hele hoofd even onder water houden).

Als rond een uurtje of vier de bewolking wat toe neemt en de wind echt helemaal weg valt, worden de boten weer terug gelegd op hun ligplaats, het laatste stukje moet geroeid of gewrikt worden, en worden ze netjes afgetuigd en opgeruimd, want helaas is dit waarschijnlijk al weer het laatste rondje zeilen geweest voor dit jaar. Dus alle zeilen, riemen en bakskisten worden uit de boten gehaald en in de blokhut gebracht.

De deelnemers die wij spreken zijn erg blij dat ze voor de ZeilHIT hebben gekozen, en zeker zo blij dat deze er dit jaar in Mook is. Ook het leidingteam is tot nu toe zeer te spreken over deze kei gave HIT op de Mokerplas.

Bekijk de Zondagmiddagfoto's op Facebook.