Toen het Nieuwsteam aankwam  bij het Stookkamp waren de groepjes nog lekker aan het ontbijten met overheerlijke gecarammelliseerde appels. We gingen even langs bij de patrouille Hout. Tot nu toe vonden Kyan en Menno het vuur maken en het quintet-spel het leukste. De leden van hout hadden een koude nacht gehad, maar voor de rest van de dag heeft Joshua zich daar tegen gewapend met twee dekens in zijn broek (vraag niet hoe) en Jelle dacht deze dag te overleven met vier paar sokken. Wij denken echter dat het niet zo nodig was, want even later brak het zonnetje door en werd het een heerlijke ochtend.

Nadat er geopend was gingen ze workshops doen. Zo ging een groepje blikbranders maken, een andere groep ging nog meer leren over vuur en blussen en de laatste groep mocht proberen om een spectaculaire kampvuuropening te maken, net een als aan het begin van het kamp.

Bekijk de Workshopfoto's op Facebook.

Bij de blikbranders vertelden Marieke, Marieke en Laura dat ze een klein gasfornuisje gingen maken uit twee blokken. Bij het grote blikjemoest je gaten maken en daar ging je het vuur in stoken. Het kleine blikje moest je inknippen om in het grote blik te kunnen hangen. In dat kleine blik kwamen speciale berkensnippers, en wanneer die warm werden, kwam er een warm gas uit, waarop je dan met een kleine pan bijvoorbeeld een boterham kunt bakken. De foto's zullen het hele verhaal duidelijker maken.

Ewan heeft tot nu toe best wel veel geleerd, want heel veel wat hij nu wel kan, kon hij voor het kamp niet en Mark is blij dat hij nu weet hoe hij moet hakken en zagen.  Anne-Mijn vond het maken van een oven heel leuk, maar het aansteken ervan was een stuk lastiger volgens Dylan.

De mannen die het reactievuur gingen maken hadden vrij snel een plan: het vuur zou met een kabelbaan omhoog gaan, vervolgens weer naar beneden, daarna zou er een spiraalvuur komen wat weer omhoog en omlaag ging en tot slot het touwtje doorbranden, waardoor de vlag omhoog zou gaan. Matthijs en Renze waren wel trots op wat ze gemaakt hadden, ze vonden het wel een goed plan om dit in te leveren voor handvaardigheid, want hier zouden ze zeker een 8 voor krijgen!

Bekijk de Workshopfoto's op Facebook.