Wil jij een leuk, uitdagend en gezellig paasweekend? Ga dan mee op HIT!
Bijna 100 supergave kampen, verspreid over heel Nederland wachten op jou, dus schrijf je snel in!

Wat is de HIT?

De HIT is een landelijk evenement van Scouting Nederland. Het staat voor Hikes, Interessekampen en Trappersexpedities, en wordt ieder jaar gehouden in het Paasweekend. Op verschillende plekken, verspreid over Nederland (en een beetje België en Duitsland) kun je alleen of met je scoutingvrienden naar een leuk en gezellig weekend, samen met andere scouts uit het hele land.

De HIT is het enige scouting-evenement waarbij JIJ mag kiezen wat voor gaaf avontuur je gaat beleven. Dat kan bijvoorbeeld een hike zijn: je loopt, fietst, vaart of rijdt daarbij een route door de omgeving, en komt ondertussen verschillende posten tegen. Of je kiest voor een interessekamp: je leert er bijvoorbeeld kamperen, paardrijden, koken, EHBO of je beleeft een spannend avontuur rond een themaverhaal. Houdt je meer van fysieke uitdaging? Kies dan voor een trappersexpeditie waarbij je conditie en je uithoudingsvermogen flink op de proef worden gesteld!

Voor wie is het?

Iedereen tussen de 5 en de 88 jaar die lid is van Scouting Nederland kan zich voor een HIT inschrijven; alleen, per koppel of met een groep. Natuurlijk vindt iemand van 5 hele andere dingen leuk dan iemand van 25. Daarom zijn er voor elke leeftijdsgroep andere HIT-onderdelen.

De allerjongsten beleven vaak een spannend avontuur rond een themaverhaal, en iets ouder kunnen ze de basisprincipes van het kamperen leren. Voor scouts vanaf een jaar of 10 zijn er hikes met meer uitdaging, of kampen waarin je nieuwe dingen kunt leren, zoals EHBO, vuur maken, koken en pionieren. Voor explo's die de uitdaging aandurven, zijn er avontuurlijke expedities over de grens, maar gewoon gezellig hiken met je vrienden van de roverscouts kan natuurlijk ook. De 21+'er van wie het allemaal niet persé meer zo actief en primitief hoeft, kan achter het stuur kruipen voor een onvervalste auto-hike.

Waar is het?

HITkaart

Er zijn zeven HIT-locaties verspreid over Nederland; Alphen (NB), Dwingeloo, Harderwijk, Heerenveen, Mook, Ommen en Zeeland. Een HIT-activiteit vindt meestal plaats op of rond deze locaties, al zijn er ook enkele onderdelen die het land doorkruisen, of geheel of gedeeltelijk in Duitsland of België worden gehouden. Elke HIT-plaats heeft zijn eigen HIT-activiteiten en zijn eigen sfeer. De ene scout kiest ervoor om elk jaar een HIT op een andere locatie te doen, terwijl de andere scout ieder jaar naar zijn favoriete HIT-plaats terugkomt.

Wanneer is het?

De HIT wordt elk jaar gehouden tijdens het Paasweekend. In 2024 is dat van vrijdag 29 maart t/m maandag 1 april. Omdat Goede Vrijdag (29 maart) niet voor iedereen een vrije dag is, beginnen sommige HIT-onderdelen pas op zaterdag.

Wat kost het?

De kosten verschillen per HIT-onderdeel. Een HIT waarbij je een zwerftocht door Nederland loopt met je eigen rugzak, zal goedkoper zijn dan een HIT waarbij er kano's of zelfs paarden gehuurd moeten worden. Ook maakt het bijvoorbeeld verschil of er voor de overnachting wel of geen blokhut gehuurd moet worden, en of het door jou gekozen onderdeel twee of drie nachten duurt. De precieze prijzen van elk onderdeel zijn vanaf half december te vinden in de HIT-courant, of vanaf de start van de inschrijving op de pagina's van de onderdelen zelf.