X- X-

X- X- X- X- X- X- X-

Plaats: Mook | Datum: 29 maart t/m 1 april | Leeftijd: 18 t/m 88 jaar | Groep: 1 - 8 pers. | Prijs: € 159

MPSE: Axe making HIT

Maak je eigen bijl!

Bijlen kun je kopen, een kop en een steel. Helaas zijn de stelen vaak van slechte kwaliteit, zeker als je ze in een bouwmarkt koopt. En ze passen net niet perfect in jouw handen. De mooiste en beste bijl heeft niet alleen een goede kop, maar ook een perfect passende steel en een mooi leren foedraal. Tijdens dit weekend krijg je de kans om zelf vanuit een blok hout een perfect passende steel te maken en je eigen bijl af te werken met een lederen foedraal. Geen wannabe bijl met maaksporen, maar een prachtig stuk gereedschap tot in de perfectie afgewerkt!

Je start met een bijlkop waarna je onder begeleiding van experts met handgereedschap bezig gaat met het vormen van een essenhouten steel en het maken van de lederen foedraal. Tijdens deze HIT leer je de crafts van leerbewerking, houtbewerking, slijptechnieken en versieren.

Hoe ziet het kamp eruit?

Dit HIT-kamp wordt georganiseerd door de MPSE (Most Primitive Scouting Experience) en zit op dezelfde locatie als de MPSE Knife Making HIT. Tijdens het werken zitten we in gescheiden ruimtes, maar de maaltijden en informele momenten zijn gezamenlijk. Als je graag met je maatje wil gaan, is het mogelijk om elk voor een kamp in te schrijven, je zal elkaar meer dan genoeg zien tussendoor!

Vrijdag: uitzoeken en ontwerpen

We beginnen vrijdagavond met het bekijken van verschillende soorten bijlen, zodat jij je een idee kunt vormen van de bijlsteel die je wilt gaan maken. In de deelnemersbijdrage zit een standaard bijlkop inbegrepen, maar we kijken nog of we ook wat andere koppen mee kunnen nemen waar wel een contante bijbetaling voor nodig is. Je gaat aan de slag met het ontwerpen van een steel, passend bij de kop en bij jouw handen en lengte. Je mag als je dat wil ook je eigen bijlkop meenemen.

Zaterdag: vormgeven van de steel

Zaterdag gaan we aan de slag met het vormen van de bijlsteel. Alles begint met een essen stam die gekloofd moet worden en waaruit iedereen een deel mag nemen om zijn/haar eigen steel uit te halen. Je begint grof met een bijl en langzaam ga je over op fijner handgereedschap zoals raspen, vijlen en schuurpapier tot je steel is vormgegeven zoals vrijdag bedacht. Hoewel je halverwege de dag al denkt klaar te zijn, zul je merken dat je dan nog niet eens halverwege bent. Het lastigste deel is het perfectioneren van de pasvorm van de steel in de bijl. De eerste zal voor het avondeten zijn bijlkop al vast op de steel hebben, anderen hebben nog een deel van de avond nodig. Uiteindelijk zijn alle bijlen op zaterdag klaar!

Zondag: leerbewerking en foedraal maken voor je bijl

Zondag beginnen we met het maken van de lederen foedraal. Eerst maak je een mal van papier, precies passend om jouw bijlkop, waarna je met leer verder gaat. Er zijn diverse ontwerpen van foedralen mogelijk waarbij je de bijl aan je riem kan dragen of alleen een deel af kunt schermen. Het is ook mogelijk je foedraal te decoreren.

Maandag: verven en afwerken van de schedes

Nadat de foedralen goed hebben kunnen drogen is het maandag tijd om de foedralen verder af te werken en te verven. Als afsluiting zal de ‘winkel’ ook nog even open zijn voor de liefhebbers om nog materialen mee te kunnen nemen om zelf thuis verder te gaan. Voor de lunch gaan we richting St. Walrick om samen met de andere HIT-kampen af te sluiten.

Voorkennis nodig? Welnee... maar het mag wel!

Je hebt geen voorkennis of ervaring nodig voor dit weekend. Heb je nog nooit met hout, vijlen of leer gewerkt, dan gaan we je dat allemaal leren. Máár, als je al wel de nodige ervaring hebt, geef dat dan aan, dan gaan we met jou wat meer gevorderde technieken doen. Zo is dit weekend geschikt voor alle niveaus!

Materiaal nodig? Welnee... maar het mag wel!

Wij voorzien in alle materialen en gereedschappen. Maar mocht je nou in het bezit zijn van een workmate, bankschroef, lijmklemmen, raspen en/of vijlen dan wordt het enorm gewaardeerd als je die mee kan nemen. We zullen op een later moment al deze materialen inventariseren. Zeker een eigen workmate (ergens lenen?) is een grote wens.

Wat is er inclusief in het kampgeld?

In principe alles! Tenzij je per sé een andere bijlkop wilt, maar voor het kampgeld ga je naar huis met een bijl.

Zijn er beperkingen?

Bedenk dat het hard werken is. Je bent de hele dag met je handen bezig en raspen, vijlen en schuren is erg zwaar. Enige lichamelijke conditie en kracht in de armen is wel nodig. Maar verder zijn er geen beperkingen!

VOL?

Mocht deze HIT vol zijn, kijk dan of er nog plaats is bij de MPSE: Knife making HIT. Beide kampen zijn op dezelfde locatie en er is later ruimte om tussen beide HIT's te wisselen.

Volg ons ook op social media!

HIT Mook

MPSE

HIT Mook

X-Meer informatie? Mail of bel naar de contactpersoon van deze HIT Bel bij vragen Johan: 06-25064614

X-Vol: inschrijven is niet meer mogelijk. Er mogen maximaal 8 leden uit dezelfde Scoutinggroep meedoen. Er kunnen maximaal 19 deelnemers meedoen aan deze activiteit. Dit HIT-onderdeel start op vrijdag 29 maart om 19:00 uur en duurt tot en met maandag 1 april 15:00 uur. Dit kamp start niet op de hoofdlocatie. Dit kamp vindt niet plaats op de hoofdlocatie, maar in de blokhut van Scouting Zetten. We eindigen maandag op onze hoofdlocatie: scouting kampeerterrein St. Wallrick in Overasselt.