X- X- X- X- X- X- X-

Plaats: Mook | Datum: 29 maart t/m 1 april | Leeftijd: 18 t/m 88 jaar | Groep: 1 - 8 pers. | Prijs: € 159

MPSE: Knife making HIT

Maak je eigen mes!

Messen heb je in veel soorten en maten, van goedkoop tot duur en van slecht tot goed. Maar geen enkel mes is zó perfect als het mes dat je zelf hebt gemaakt, volledig naar jouw behoefte en aangepast aan jouw hand. Tijdens dit weekend krijg je de kans om zelf vanuit een blok hout een perfect mes te maken met bijpassende gedecoreerde leren schede.

Je start met een hoogkwalitatief mesblad waarna je onder begeleiding van experts van de MPSE met handgereedschap bezig gaat met het vormen van het houten hadvat en het maken van de lederen schede. Tijdens deze HIT leer je de crafts van houtbewerking, leerbewerking en decoratie.

Hoe ziet het kamp eruit?

Dit HIT-kamp wordt georganiseerd door de MPSE (Most Primitive Scouting Experience) en zit op dezelfde locatie als de MPSE Axe making HIT. Tijdens het werken zitten we in gescheiden ruimtes, maar de maaltijden en informele momenten zijn gezamenlijk. Als je graag met je maatje wil gaan, is het mogelijk om elk voor een kamp in te schrijven, je zal elkaar meer dan genoeg zien tussendoor!

Vrijdag: uitzoeken en ontwerpen

We beginnen vrijdagavond met het bekijken van verschillende soorten messen zodat je je een idee kunt vormen bij het meshandvat dat je wilt gaan maken. Daarna openen we ons ‘winkeltje’ en kan iedereen een vooringelijmde meshandgreep uitzoeken. Vervolgens begin je met het maken van het ontwerp van jouw meshandgreep. Er zijn veel voorbeeldmessen aanwezig, maar misschien heb je thuis al foto's of plaatjes gevonden van een mes zoals jij graag zou willen maken. Het ontwerpen is niet alleen de vorm, maar ook de perfecte pasvorm in jouw hand én het ontwerp moet bij het mes passen. Een groot blad behoeft een ander handvat ontwerp dan een klein mesje. Deelnemers die reeds eerder hebben deelgenomen bieden we de mogelijkheid om zelf een mes samen te stellen en in te lijmen.

Extra: voor gevorderden

Ben je al vaker bij ons geweest om een mes te maken of heb je zelf al heel veel ervaring met houtbewerking? Dan mag je als gevorderde zelf het hele inlijm proces gaan doen en aan de slag met speciale geavanceerde technieken. Geef dat aan bij de aanmelding.

Zaterdag: vormgeven van het mes

Zaterdag gaan we de ingelijmde handgrepen vormgeven. Volgens je ontwerp ga je aan de slag met handgereedschap als raspen, vijlen en schuurpapier tot je handgreep is vormgegeven zoals je vrijdag bedacht hebt. Hoewel je halverwege de dag al denkt klaar te zijn, zul je merken dat je dan nog niet eens halverwege bent. De eerste zal voor het avondeten zijn mes al in kunnen oliën, terwijl de mensen met de wat hardere houtsoorten nog een stuk van de avond nodig hebben. Uiteindelijk zijn alle handgrepen op zaterdag klaar!

Zondag: leerbewerking en schede maken voor je mes

Zondag beginnen we met het maken van de lederen schedes. Eerst maak je een mal van papier, precies passend om jouw mes, waarna je met leer verdergaat. De schedes worden passend gemaakt op het mes dat je zaterdag hebt gemaakt, zelfs zó passend dat uiteindelijk het mes met een 'klik' vastzit in de schede en er niet zomaar uit kan vallen. Daarvoor werken we met Scandinavische ontwerpen waarbij de naden onderdeel zijn van de versiering of juist volledig wegvallen. Je leert diverse ledersteken en versieringen te maken tot de schede helemaal past bij jouw mes.

Maandag: verven en afwerken van de schedes

Nadat de schedes goed hebben kunnen drogen, is het maandag tijd om de schedes verder af te werken en te verven. Als afsluiting zal de ‘winkel’ ook nog even open zijn voor de liefhebbers om nog materialen mee te kunnen nemen om zelf thuis verder te gaan. Voor de lunch gaan we richting St. Walrick om samen met de andere HIT-kampen af te sluiten.

Voorkennis nodig? Welnee... maar het mag wel!

Je hebt geen voorkennis of ervaring nodig voor dit weekend. Heb je nog nooit met hout, vijlen of leer gewerkt, dan gaan we je dat allemaal leren. Máár, als je al wel de nodige ervaring hebt, geef dat dan aan, dan gaan we met jou wat meer gevorderde technieken doen. Zo is dit weekend geschikt voor alle niveaus!

Materiaal nodig? Welnee... maar het mag wel!

Wij voorzien in alle materialen en gereedschappen. Maar mocht je nou in het bezit zijn van een workmate, bankschroef, lijmklemmen, raspen en/of vijlen dan wordt het enorm gewaardeerd als je die mee kan nemen. We zullen op een later moment al deze materialen inventariseren. Zeker een eigen workmate (ergens lenen?) is een grote wens.

Wat is er inclusief in het kampgeld?

In principe alles! Maar na afloop zal er nog een winkeltje open zijn om zelf nog materialen aan te schaffen voor je volgende project.

Zijn er beperkingen?

Bedenk dat het hard werken is. Je bent de hele dag met je handen bezig en raspen, vijlen en schuren is erg zwaar. Enige lichamelijke conditie en kracht in de armen is wel nodig. Maar verder zijn er geen beperkingen!

VOL?

Mocht deze HIT vol zijn, kijk dan of er nog plaats is bij de MPSE: Axe making HIT. Beide kampen zijn op dezelfde locatie en er is later ruimte om tussen beide HIT's te wisselen.

Volg ons ook op social media!

HIT Mook

MPSE

HIT Mook

X-Meer informatie? Mail of bel naar de contactpersoon van deze HIT Bel bij vragen Johan: 06-25064614

X-Vol: inschrijven is niet meer mogelijk. Er mogen maximaal 8 leden uit dezelfde Scoutinggroep meedoen. Er kunnen maximaal 11 deelnemers meedoen aan deze activiteit. Dit HIT-onderdeel start op vrijdag 29 maart om 19:00 uur en duurt tot en met maandag 1 april 15:00 uur. Dit kamp start niet op de hoofdlocatie. Dit kamp vindt niet plaats op de hoofdlocatie, maar in de blokhut van Scouting Zetten. We eindigen maandag op onze hoofdlocatie: scouting kampeerterrein St. Walrick in Overasselt.