Als je nog nooit eerder op HIT bent geweest, kan het zijn dat je wat vragen hebt. Of misschien hebben je ouders die wel. Hieronder een overzicht met de meest gestelde vragen.

Algemeen

Ik ben geen lid van Scouting. Kan ik wel mee op HIT?

De HIT is bedoeld voor leden van Scouting Nederland. Om lid te worden kun je je aansluiten bij een Scoutinggroep in jouw woonplaats of regio. Je wordt dan automatisch ook bij Scouting Nederland aangemeld. Ben je 21 jaar of ouder, dan kun je ook direct lid worden van Scouting Nederland. Meer informatie vind je via deze link.
Alleen bij de ouder-kind-activiteiten is het mogelijk dat ook ouders die geen lid van Scouting Nederland zijn kunnen inschrijven voor een ouder-kind-activiteit. Daarbij is wel de voorwaarde dat het kind wel lid is van Scouting, de ouder gaat mee als begeleider en moet zichzelf ook inschrijven.

Hoe oud moet je zijn om op HIT te kunnen?

Van oudsher is de HIT erop gericht om jeugdleden een avontuurlijk, uitdagend en gezellig weekend te bieden met keus uit alles wat scouting te bieden heeft. En dat doet de HIT nog steeds met succes, al voor scouts vanaf 5 jaar! Elke leeftijdsgroep heeft zijn eigen HIT-activiteiten, met uitdagingen die voor die leeftijd geschikt zijn. Maar ook de scouts van 21 jaar en ouder worden niet vergeten: ze kunnen met hun kind op stap tijden één van de ouder-kind-activiteiten, of naar een HIT-onderdeel voor volwassenen. 

Aan wie vertrouw ik mijn kind het hele Paasweekend toe?

Al vanaf vijf jaar kun je meedoen aan HIT-activiteiten. Het is begrijpelijk dat dit voor ouders en verzorgers van met name de jongere deelnemers vragen kan opleveren. Kun je je kind wel achterlaten bij een onbekend leidingteam, en wordt er wel goed voor ze gezorgd?

De onderdelen draaien tijdens de Paasdagen met een groep vrijwilligers. Al deze mensen zijn ouder dan achttien jaar en via Scouting Nederland goed verzekerd. De meeste van deze vrijwilligers zijn naast het werk voor de HIT ook nog op andere plekken binnen scouting actief. Sommigen zijn leiding bij groepen, anderen zijn penningmeester, en weer anderen draaien mee in landelijke beleidsteams. Daarnaast zijn er veel ouders van welpen, scouts en explorers actief binnen de HIT.

Er zijn natuurlijk ook een aantal vrijwilligers die alleen tijdens de HIT actief zijn, maar binnen een vrijwilligersteam is altijd een balans te vinden. De leiding tijdens de HIT is dus net zo bekwaam als de leiding waar u elke zaterdag uw kind aan toevertrouwt. Alle vrijwilligers hebben een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) aan moeten vragen.

Ben ik verzekerd als ik meega op HIT?

De HIT is een landelijke ledenactiviteit van Scouting Nederland. Daarom is er voor alle deelnemers een collectieve secundaire ongevalen- en WA-verzekering van kracht. Voor een reisverzekering en een ziektekostenverzekering moet je zelf zorgen. De HIT is niet aansprakelijk voor verlies, schade of diefstal van materiaal en persoonlijke bagage.

Ik heb medische zorg nodig. Kan ik toch mee op HIT?

Zorg ervoor dat je het op het inschrijfformulier invult, wanneer je speciale zorg nodig hebt. Het stafteam kan hier dan tijdens de HIT rekening mee houden, of ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld op tijd je medicijnen inneemt. Als er echt grote medische complicaties zijn, dan overlegt het team na de inschrijving met jou en (indien van toepassing) je ouders wat er moet gebeuren. Je kunt ook contact opnemen met het onderdeel van je keuze, om te vragen of je medische omstandigheden deelname toelaten.

Op elke HIT-locatie zijn meerdere gediplomeerde EHBO’ers aanwezig. In het verleden hebben deze vrijwilligers zich vooral nuttig gemaakt bij het doorprikken van blaren, maar het komt ook wel eens voor dat een kind een arm of een been breekt. Hoe dan ook, er is genoeg mankracht aanwezig om direct zorg te bieden als er sprake is van een ongeluk.

Wat gebeurt er als ik tijdens de HIT ziek word of naar huis wil?

Het stafteam van de HIT zal eerst bekijken wat er aan de hand is, en wat een verstandige beslissing is. Het kan zijn dat er uiteindelijk inderdaad wordt besloten dat je naar huis gaat, bijvoorbeeld bij ernstige heimwee of bij griep. Als dat gebeurt, wordt er contact opgenomen met de contactpersoon die je op het inschrijfformulier hebt ingevuld. Zorg dat je op het inschrijfformulier een achterblijfadres achterlaat waar je ouders, of andere thuisblijvers, tijdens de Paasdagen te bereiken zijn. Dat telefoonnummer wordt gebeld, waarna de thuisblijvers jou kunnen komen ophalen.

Het HIT-onderdeel start al op vrijdag, maar ik moet vrijdag nog naar school. Wat nu?

Sommige HIT-activiteiten starten al op vrijdagmiddag, op Goede Vrijdag. Van oudsher was dit op scholen een vrije dag. Tegenwoordig hebben veel scholen in Nederland die dag echter gewoon les. Begint het HIT-onderdeel van je keuze al op vrijdagmiddag, informeer dan even bij het stafteam of het mogelijk is om later aan te komen.

Is er een brief beschikbaar waarmee ik op vrijdag vrij van school kan vragen?

Nee. De HIT valt niet onder de 'gewichtige omstandigheden' waarbij een leerling recht heeft op extra verlof. Daarom kunnen we geen brief of andere aanbeveling beschikbaar stellen, die scouts kunnen gebruiken om op de vrijdag van de HIT vrij van school te vragen. Wanneer jouw HIT-onderdeel op vrijdag begint en jouw school die dag geen vrij heeft, zul je dit zelf bij je school moeten aankaarten. Het is dan aan de school om te bepalen of die een uitzondering voor je wil maken, en of je alsnog vrij krijgt.

end faq

Inschrijven

Ik wil mij inschrijven voor de HIT, hoe werkt dat?

Inschrijven voor de HIT gaat via ‘Scouts Online’, het online inschrijfsysteem van Scouting Nederland. Om je in te schrijven klik je op de inschrijfknop bij jouw activiteit. Je krijgt nu een scherm waar je moet inloggen. Hiervoor moet je jouw inloggegevens van Scouting Nederland gebruiken.
Nadat je bent ingelogd krijg je een formulier te zien, dit moet je invullen en vervolgens klik je op “verder” en daarna op voltooien.Nu ben je ingeschreven. LET OP: Ook als je je in je eentje inschrijft, zul je een groepsnaam moeten invullen. Je bent dan gewoon een groepje van 1 persoon. Deze groepsnaam heeft dan voor jou verder geen functie bij het inschrijven. Hier is een stappenplan dat jou stap voor stap bij het inschrijven helpt.

Ik heb geen inlogaccount voor ‘Scouts Online', kan ik mij nu ook inschrijven?

Nee, nog niet. Je kunt je alleen inschrijven in ‘Scouts Online’ als je een account hebt. ‘Scouts Online’ controleert namelijk aan de hand van jouw persoonsgegevens of je mee mag doen aan de HIT. Heb je nog geen account, maar ben je wel lid van Scouting Nederland, dan kun je een inlog-account aanvragen. Ga hiervoor naar de website van Scouts Online (sol.scouting.nl). Klik dan op de knop 'login', en daarna op de optie 'inlog-account aanvragen'.

Ik ben het wachtwoord van mijn account kwijt, wat nu?

Ga naar de site van 'Scouts Online’, en vervolgens klik je op ‘Login’. Hier kun je kiezen voor ‘een nieuw wachtwoord aanvragen’. Je krijgt nu een nieuw wachtwoord. Dit wachtwoord kun je later weer veranderen, nadat je bent ingelogd.

Ik heb geen emailadres. Kan ik me toch inschrijven voor de HIT?

Dit probleem zul je zelf creatief moeten oplossen. Misschien kun je het email-adres van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld dat van je ouders. Om een bevestiging van je inschrijving te kunnen sturen, of andere belangrijke informatie tijdens en na inschrijving, is het belangrijk dat je een geldig emailadres opgeeft. Gebruik bij voorkeur geen Hotmail- of Yahoo-adres. Dit geeft regelmatig problemen.

Ik ben niet zo handig met computers, kan ik ook per post of via een email inschrijven?

Nee, dit kan niet. Inschrijven kan alleen digitaal, via het algemene inschrijfsysteem van Scouting Nederland. De inschrijving is op die manier gekoppeld aan je lidnummer. De vrijwilligers van de helpdesk kunnen geen geprinte of gemailde inschrijvingen verwerken. Zij mogen namelijk geen formulieren voor deelnemers invullen omdat er o.a. een iDEAL-betaling plaats moet vinden. Vind je het inschrijven via het internet echt te lastig, schakel dan de hulp in van een bekende.

Ik wil mij graag opgeven voor een onderdeel via ‘Scouts Online’, maar ik krijg het formulier niet te zien. Hoe komt dit?

Je moet altijd eerst ingelogd zijn. Shanti controleert aan de hand van jouw persoonsgegevens of je mee mag doen aan de HIT. Je moet bijvoorbeeld actief lid zijn van scouting en niet te jong of te oud zijn voor het onderdeel waarvoor je je wilt inschrijven. Ook kan het zijn dat een onderdeel al vol is. Je krijgt een hier melding van te zien.

Ik wil me inschrijven met meerdere mensen, hoe werkt dat?

Als je van jouw groepje de eerste bent die zich inschrijft, maak dan eerst een subgroepje aan met een herkenbare naam. Bij het subgroepje geef je aan met hoeveel personen je gaat komen. Als iemand van jouw groepje zich al heeft ingeschreven, kun je jouw groepje selecteren in het menu.

Wat zijn reserveringen?

Reserveringen zijn de plaatsen die je reserveert bij het aanmaken van een groepje. Wanneer jij jezelf inschrijft, en daarbij een nieuw groepje aanmaakt voor 4 personen, dan reserveert het systeem dus 4 plaatsen. Om te bepalen of een HIT-onderdeel vol is, kijkt het systeem naar het aantal reserveringen. Een HIT-onderdeel kan dus al vol zijn, ook als nog niet iedereen zich heeft ingeschreven. Alleen deelnemers waarvoor door iemand anders een plaats is gereserveerd, mag dan nog inschrijven. Er kunnen dan geen nieuwe groepjes meer aangemaakt worden. Let op: een reservering is maar 10 dagen geldig. Zorg dus dat je de gereserveerde plaatsen op tijd vol krijgt.
Let er ook op dat je je in het juiste groepje inschrijft. Verkeerde inschrijvingen worden geannuleerd.

Ik wil me graag opgeven voor een onderdeel van mijn leeftijd, maar het systeem zegt toch dat ik te jong (of te oud) ben. Hoe kan dit?

Het kan zijn dat je te jong of te oud bent voor een onderdeel. Je zult je dan voor een andere activiteit moeten inschrijven. Als blijkt dat jouw geboortedatum niet klopt, dan heeft de groepssecretaris of gegevensbeheerder van jouw groep dit verkeerd geregistreerd. Alleen hij of zij kan dit aanpassen. Neem contact op met de helpdesk als dit zo is.

Ik ben te jong of te oud voor een onderdeel, maar wil toch heel graag mee. Kan er een uitzondering gemaakt worden?

Het komt maar zelden voor dat er een uitzondering op de regel wordt gemaakt als het om leeftijd gaat. Standaard is er bij de meeste onderdelen een uitzondering van 90 dagen te oud of te jong. Bij enkele onderdelen is dit aantal kleiner of zelfs nul, als de organisatie bijvoorbeeld absoluut geen jongere of oudere deelnemers mee kan of wil hebben. Denk jij toch een hele goede reden te hebben om voor een uitzondering in aanmerking te komen, neem dan contact op met de helpdesk.

Het inschrijfformulier ziet er vreemd uit. Wat is er aan de hand?

We hebben enkele meldingen gehad van deelnemers die het inschrijfformulier niet goed konden invullen, omdat de tekst-invulvelden versprongen. Dit kan gebeuren bij mensen die windows XP of Windows Vista gebruiken in combinatie met Internet Explorer 8. Het probleem is eenvoudig op te lossen. In Internet Explorer kun je de zogenaamde "compatibiliteitsweergave" instellen. Dit kan door op het knopje naast de adresbalk te klikken (het knopje lijkt op een gescheurd papiertje) of door in het menu "Extra" de optie "compatibiliteitsweergave" aan te vinken. Let op! Doe de HIT inschrijving bij voorkeur op een laptop of desktopcomputer. De inschrijving kan op een tablet fout gaan!

Ik wil iemand anders inschrijven voor de HIT. Kan dat?

NEE! Het is weliswaar technisch mogelijk om, wanneer je een speltakteamleider, groepssecretaris of gegevensbeheerder bent, andere leden van jouw speltak of groep in te schrijven. MAAR DOE DIT NIET! Er blijkt dan iets fout te gaan met de betaling!

Ik zie dat mijn adresgegevens of e-mailadres niet kloppen, kan ik dit wijzigen?

Ja hoor. Alle leden van Scouting Nederland kunnen hun eigen ledengegevens inzien en wijzigen. Log hiervoor in op Scouts Online en klik in het Mijn Scoutingmenu op ‘Mijn persoonsgegevens’. Hier kun je je adresgegevens en e-mailgegevens aanpassen. De nieuwe gegevens worden automatisch aangepast in de inschrijfgegevens van de HIT.

Waar kan in mijn inschrijving terug zien en aanpassen?

Je kunt dit zien door in te loggen op Scouts Online (sol.scouting.nl). Nadat je hebt ingelogd, kun je aan de linkerkant van je scherm het "Mijn Scouting Menu" vinden. Klik in dit menu op ‘Mijn Inschrijvingen'. Hier is jouw inschrijving te vinden. In het tabblad "Inschrijfformulier" kun je de inschrijving terug vinden. Wil je het formulier aanpassen dan klik je onderaan het formulier op "Inschrijving aanpassen", wijzig je de gegevens en sla je het formulier weer op.

Hoe kan ik zien wie er in mijn groepje ingeschreven is?

Je kunt dit zien door in te loggen op Scouts Online (sol.scouting.nl). Nadat je hebt ingelogd, kun je aan de linkerkant van je scherm het "Mijn Scouting Menu" vinden. Klik in dit menu op ‘Mijn Inschrijvingen'. Hier is jouw inschrijving te vinden. Hier zie je ook een tabblad subgroep(en). Hier kun je zien wie er in jouw subgroepje zit en eventueel de naam en groepsgrootte  aanpassen.

Ik heb me al ingeschreven met een groepje, maar ik wil eigenlijk mee met een ander groepje. Kan dat?

Dat is geen probleem. Neem hiervoor contact op met de helpdesk. Er moet nog wel plaats zijn bij het andere groepje. Als bijvoorbeeld maximaal vier deelnemers in een groepje mogen en er zijn al vier deelnemers ingeschreven in het andere groepje kan dit dus niet.

Ik heb me al ingeschreven met een groepje, maar nu wil er nog iemand met ons groepje mee. Kan dat?

De contactpersoon van het groepje (dat is degene die zich als eerste heeft ingeschreven en toen het groepje heeft aangemaakt) kan het groepje vergroten, als dit mag volgens de regels van de HIT-activiteit. Dus als er voor jouw activiteit alleen groepjes van twee personen mogen inschrijven, dan kunnen wij dit niet verhogen naar drie personen. De contactpersoon kan het groepje vergroten door in te loggen op Scouts Online (sol.scouting.nl). Na inloggen kun je links in het Mijn scoutingmenu klikken op ‘Mijn gegevens'. Vervolgens kun je bij "Mijn inschrijvingen" de inschrijving te vinden. In het tabblad subgroep kan de contactpersoon het subgroepje bekijken en aanpassen. Lukt het niet? Neem dan contact op met de helpdesk om het groepje te vergroten.

Iemand uit mijn groepje, die zich nog niet heeft ingeschreven, kan niet mee op HIT. Daardoor komt mijn groepje niet vol. Is onze inschrijving nu ongeldig?

Nee hoor. We sturen altijd een herinnering als het groepje na 10 dagen nog niet vol is. De contactpersoon (degene van het groepje die zich het eerst heeft ingeschreven en toen het groepje heeft aangemaakt) kan het groepje verkleinen door in te loggen op Scouts Online (sol.scouting.nl). Na ingelogd te zijn op Scouts Online klik je links in het My Scout Menu de optie "Mijn gegevens" aan. In het tabblad ‘inschrijvingen' vind je nu de inschrijving. Daar kan de contactpersoon het subgroepje bekijken en aanpassen. LET OP! Het groepje moet dan nog wel aan de deelnemersvoorwaarden voldoen. Dus als een activiteit groepjes wil van ten minste vier personen, kan een groepje van drie personen dus niet meedoen.

Waarom kan ik op het inschrijfformulier geen tweede keus opgeven?

Wanneer het HIT-onderdeel waar jij je voor hebt ingeschreven, om wat voor reden dan ook niet doorgaat, dan krijg je van de HIT-helpdesk een aantal mogelijkheden van HIT-onderdelen om uit te kiezen, en waar nog ruimte beschikbaar is. Het is niet mogelijk om in plaats daarvan een tweede keus op te geven bij het inschrijven: de HIT van de tweede keus kan namelijk al vol zitten, en we willen je geen dingen beloven die we niet waar kunnen maken. 

De HIT-activiteit waar ik graag heen wil is VOL. Kan ik op een wachtlijst gezet worden?

Nee, we houden geen wachtlijsten bij. Wanneer het HIT-onderdeel van je keuze vol zit, raden we je aan om een andere leuke HIT-activiteit voor jouw leeftijd uit te zoeken. Als hulpmiddel om te zien waar er voor jouw leeftijd nog plek is, kun je de HIT-kiezer gebruiken.

end faq

Betalen en annuleren

Ik kon de iDEAL-betaling niet afronden, wat moet ik nu doen?

Het kans soms gebeuren dat je een iDEAL-betaling niet kunt afronden, bijvoorbeeld door een internetstoring of omdat je je bankpas niet snel genoeg bij de hand hebt. In dat geval is jouw inschrijving mislukt. Dat geeft niets. Na ruim een uur ruimt het inschrijfsysteem de mislukte inschrijving automatisch op en kun je jezelf opnieuw inschrijven.

Ik kon de iDEAL-betaling niet afronden, kan ik ook anders betalen?

Nee, het is niet mogelijk om te betalen met een handmatige overboeking. We kunnen deze overboeking namelijk niet koppelen aan een inschrijving. Inschrijvingen zonder betaling worden door het systeem automatisch binnen twee uur verwijderd.

Ik wil opnieuw inschrijven nadat de iDEAL-betaling is mislukt, maar het systeem meldt dat ik al sta ingeschreven.

Als er iets mis gaat met de iDEAL-betaling, houdt het systeem de inschrijving nog ongeveer een uur vast. Dit doet het systeem voor het geval de bank de betaling alsnog goedkeurt. Het lijkt dan nog alsof je al staat ingeschreven. Na ongeveer een uur wordt de inschrijving verwijderd en kun je opnieuw inschrijven. De Helpdesk krijgt hier een melding van, en jijzelf zult hier ook een email over ontvangen.

Mijn inschrijving is opeens verdwenen, hoe kan dat?

Banken hebben soms lang de tijd nodig om een betaling te bevestigen. Dat kan zelfs tot 2 uur duren. Als een betaling door een bank toch wordt afgekeurd, dan wordt de inschrijving automatisch verwijderd door het systeem.

Ik kan door omstandigheden niet mee op HIT. Kan ik nog annuleren?

Onder bepaalde voorwaarden is dit mogelijk. Je hebt na inschrijving 10 dagen de tijd om kosteloos te annuleren (de wettelijke bedenktijd). Annuleer je na die tijd, maar nog voordat de inschrijving sluit, dan kun je alleen annuleren met volledige kosten. Mocht je een goede reden hebben om te annuleren zal er wel altijd €10 administratiekosten in rekening gebracht worden. Het geld dat je terug ontvangt zal binnen 14 dagen worden teruggeboekt door de landelijke administratie. Na de sluiting van de inschrijving kan er niet meer geannuleerd worden. Het is dan wel mogelijk om een vervangende deelnemer  door te geven.

Hoe kan ik mijn annulering doorgeven?

Je kunt annuleren door in te loggen op Scouts Online (sol.scouting.nl). Na inloggen klik je links in het My Scout Menu op 'Mijn gegevens'. Kies nu het tabblad ‘inschrijvingen'. Hier is de inschrijving te vinden. In het tabblad "deelnamestatus" kun je aangeven dat je wilt annuleren. Je moet dan wel een reden opgeven. Als je binnen 10 dagen na inschrijving annuleert is dit kosteloos (wettelijke bedenktijd). Annuleer je na die tijd dan wordt er geen deelnemersgeld meer teruggegeven, tenzij je een geldige reden voor de annulering hebt. Mocht je een goede reden hebben om te annuleren zal er wel altijd €10 administratiekosten in rekening gebracht worden. Het geld dat je terug ontvangt zal binnen 14 dagen worden teruggeboekt door de landelijke administratie. Na de sluiting van de inschrijving kan er niet meer geannuleerd worden. Het is dan wel mogelijk om een vervangende deelnemer door te geven.

end faq

Overige

Waarom zijn er veel onderdelen zo snel vol en waarom maken jullie geen extra activiteiten beschikbaar?

We zien dat deelnemers zich elk jaar sneller inschrijven, en dat het aantal deelnemers de laatste jaren stijgt. De populairste HIT-onderdelen zijn daardoor steeds eerder vol. We vinden het uiteraard jammer dat daardoor niet iedere deelnemer naar de HIT van zijn eerste keuze kan. Om dit te veranderen, hebben we meer stafteams en meer toffe HIT-activiteiten nodig. Heb je zelf een goed idee voor een nieuw HIT-onderdeel, of ken je een groep scouts dat een nieuw onderdeel zou willen opzetten? Neem dan even contact op met het HIT-projectteam of direct met één van de HIT-plaatsen, en wie weet zorg jij volgend jaar wel voor die onvergetelijke nieuwe HIT-activiteit!

Waar kan ik me opgeven als vrijwilliger bij de HIT?

Vrijwilligers (18+) kunnen we altijd gebruiken. In het overzicht van openstaande vacatures vind je alles waar op dit moment behoefte aan is. Vereiste is wel dat je lid bent van Scouting Nederland. Nog geen lid? Onder 'scout worden' kun je lezen hoe je dit kunt regelen.

Mijn vraag staat er niet bij!

Veel van je vragen zullen tijdens het doorlezen van de site beantwoord zijn. Blijf je toch zitten met prangende vragen over de HIT, mail dan naar de HIT Helpdesk! Wij zullen ons best doen om deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Tot ziens op de HIT!

end faq